fredag den 18. juli 2014

Er forbrugsfesten med luksus varer ovre?

Der var dage hvor forbrugsfesten ingen ende villa tage. I årene 2004-2007 var forbruget på sit højeste i mange danske familier, indtil Finanskrisen satte en brat stopper for den tendens.

Det er specielt markedet eksklusive luksusvarer, der har kunnet mærke krisen. For det er stedet hvor man sparer først. Der skal mad på bordet og man skal stadig være forsikret, men de helt ekstraordinære luksus varer er nemmere at undvære.

Vi ser nærmere på om forbrugsfesten er helt ovre, eller om vi snart har glemt vores dyrebare erfaringer.


Husker vi vores erfaringer?

Det store spørgsmål og den vigtigste pointe med denne artikel er, om vi er blevet klogere og har lært af vores erfaringer? Et historisk tilbageblik viser nemlig at der hele tiden opstår "bobler" i markedet, der medfører store økonomiske kriser.

Næppe så dyb som Finanskrisen i 2008, men med jævne mellemrum sparker vi benene væk under os selv. Se bare IT-boblen der braste ca. 8-9 år før den seneste krise.

Det vil ikke overraske hvis den næste krise har indfundet sig inden vi runder 2018. Faktisk vil overraskelsen, med historiske briller, være større hvis den IKKE kommer.

Lad det her være en reminder til at sætte penge til side, mens det går godt. Man ved aldrig hvornår eller hvor længe det kan gå den modsatte vej.

Man kan spørge sig selv om forbrugsfesten med luksusvarer er ovre eller bare sat på pause? Kun fremtiden vil vise det, men man kan håbe den almindelige dansker har lært af de dyrebare erfaringer.

De mest værdifulde luksusbrands har mærket krisen

Det er specielt de værdifulde og dyre luksusbrands, der har mærket krisen kradse. Det er nemlig stedet hvor man først skærer ned og spare penge.

Man kan så argumentere for, at de helt top eksklusive mærker som Prada, Louis Vuitton og Hermes nok alligevel kun er forbeholdt den velstående middelklasse.

Så tal og regnskaberne fra de mest værdifulde modebrands har faktisk ikke været så negative, som man kunne forvente.

Du kan se en top 10 over værdifulde modebrands her.

Det bliver spændende at følge udviklingen og nu har Modebladet i hvert fald videregivet vores pointer og opsang til dig som forbruger!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar